Een White Label platform voor Zetes FasTrace

van festival-tickets tot VISA-aanvragen

Toen Zetes FasTrace, onderdeel van de internationale Zetes Groep, in 2010 bij PPW aanklopte, was dat met de vraag om een allround, performant en flexibel toepasbaar platform voor online ticketverkoop op poten te zetten.

Het bewijs dat PeopleWare in dit opzet geslaagd is? Nu, 10 jaar later, draait het platform nog steeds op volle toeren- maar intussen voor VISA- aanvragen en toegangscontroles.

White label

Marc Schijvaerts, CEO van PeopleWare, van in het begin bij het project betrokken, legt uit: “Vandaag worden tickets voor festivals, concerten en pretparken grotendeels online verkocht, maar in  2010 was dat nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Zetes FasTrace zag een gat in de markt en is daar opgesprongen.

Zetes FasTrace benaderde PeopleWare met de vraag om een ticketingplatform “white label”  op te zetten.

Het bedrijf was toen al een sterke speler in de ticketing-business. Ze begonnen in 1998 en waren toen een pionier. Daardoor had de Zetes FasTrace in 2010 al veel expertise en, met klanten als Standaard Boekhandel en Free Record Shop,  ook een groot netwerk van B2C verkooppunten opgebouwd.

Maar de firma botste op de limieten van het software-systeem waar ze toen mee werkten: Het was niet performant genoeg en matchte daardoor niet langer met hun ambitieuze groei-ambities.”

Jean-Marie Marinus, gedelegeerd bestuurder van Zetes FasTrace: “Voor we met PeopleWare van start gingen, verkochten we al tickets voor bijna alle concerten en festivals in België: Werchter, De Lokerse Feesten, you name it. Maar daar stopte het niet bij. We werkten onder andere ook samen met Dexia: waarschijnlijk zijn er weinig mensen die het zich herinneren, maar destijds kon je ook festivaltickets kopen aan hun bankautomaten,  en daar zorgden wij voor. Verder boden we onze software ook aan bij afnemers als Free Record Shop, waar veel mensen toen ook nog hun tickets kochten. Maar op een bepaald moment voldeed ons softwaresysteem dus niet meer.”

Marc Schijvaerts: “Waar Zetes FasTrace heel slim in geweest is, is in deze B2B klanten een dienst aan te bieden die voor beide partijen een win/win was. Wat ze in feite zegden, was: “Als jullie onze tickets verkopen, dan zorgen wij voor een platform.” Dat netwerk maakte het bedrijf ook sterk tegenover ticket-aanbieders: grote partijen gaven om deze reden exclusiviteit voor hun ticketverkoop aan Zetes FastTrace.

Eén platform, drie stakeholders

PeopleWare en Zetes FasTrace moesten bij de opzet van het platform rekening houden met drie partijen, elk met heel eigen noden en wensen.

Ten eerste waren dit de aanbieders van  tickets, zoals bv. Bobbejaanland. Voor hen washet continu monitoren van de salesresultaten van het grootste belang.

Maar ook  promo- en kortingsacties moesten snel en efficiënt op poten gezet kunnen worden.

Voor de verkooppunten van de tickets , bv. de winkels van Standaard Boekhandel, moest het verkoopproces vooral snel en efficiënt afhandelbaar zijn.

En voor de eindconsument, met andere woorden voor de persoon die vanachter zijn PC een ticket koopt, is het enige wat écht telt, dat zijn aankoop snel, eenvoudig en veilig verloopt.

Dus als je al deze belangen en stakeholders samentelt, begrijp je ook meteen welke eisen Zetes FasTrace aan het platform stelde: Het moest doorlopend perfect, snel, eenvoudig en betrouwbaar werken én volledig aanpasbaar zijn aan de noden van de klant. Met het white label platform van PeopleWare werd wat eerst nog klonk als verre toekomstmuziek, in één klap perfect mogelijk.

Meedenken met de klant

Hoe heeft PeopleWare al deze specifieke eisen en noden in kaart gebracht?

Marc Schijvaerts: “We hebben vooral goed geluisterd naar de klant: Wat willen jullie bereiken met dit platform? Wat is het doel? Wij willen voor al onze klanten een perfect klankbord zijn. Wij zijn ook absoluut niet bang om mee te denken en feedback te geven. Het is dus een interactief proces van open communicatie. Door dit proces gaat ook de klant met voortschrijdend inzicht werken, en denkt hij aan dingen waar hij eerder nog niet opgekomen was. Zo ook met Zetes FasTrace: We hebben samen het basisidee- een belangrijke speler in de online ticketing worden- uitgerijpt en verder vorm gegeven. We konden heel vrij en ‘vrank’ met mekaar communiceren en ook op persoonlijk vlak was er een klik.

Eén platform, eindeloos veel toepassingen

Al toen het platform nog uitsluitend voor ticketing ontworpen was, waren er veel verwante toepassingen. Zo werd het onder meer gebruikt door Rabobank als een cadeauplatform voor het eigen personeel.

Jean-Marie Marinus: “We zijn onze business gaan diversifiëren om niet afhankelijk te zijn van één markt. Zetes FasTrace is zich gaan toeleggen op elektronische toegangscontroles: eerst met bar- en QR codes, intussen  ook met gezichtsherkenning. Daarnaast verwerken we ook VISA-aanvragen voor o.a. Ivoorkust en Cabo Verde. En intussen is elke Belg klant bij Zetes, want we maken nu ook alle e-ID’s, kids-ID’s en Belgische rijbewijzen.”

Een goed huwelijk

Marc Schijvaerts: “Eén van de grote troeven van Zetes FasTrace is hun sales-mentaliteit: ze werken snel en volledig op maat van de klant. Zij vertellen ons wat ze willen voor de klant, en wij leveren een customized platform op- snel en met een vlotte communicatie.  Op dat vlak is er echt een match tussen ons, want we houden allebei van snel schakelen. ”

Jean-Marie Marinus: “De communicatie met PeopleWare is heel open- het is een zeer stabiel, hecht team, waardoor we al 9 jaar met dezelfde mensen samenwerken, en dat schept natuurlijk een band. Dus ik zou PeopleWare zeker bij mijn collega-bedrijfsleiders aanraden. Hoewel, als ik héél eerlijk ben? Dan houd ik PeopleWare eigenlijk liever voor ons alleen “(lacht).