Software in de strijd tegen borstkanker

Gezondheid werknemers is belangrijk

Eind 2019 klopt Pink Ribbon aan bij PeopleWare. De vzw die strijdt tegen borstkanker, is op zoek naar een bedrijf dat een interactief platform kan bouwen voor De Roze Mars. De Roze Mars heeft tot doel om gedurende de maand oktober zoveel mogelijk mensen minstens 10.000 stappen per dag te laten zetten, en richt zich op bedrijven, hun werknemers en op het grote publiek. Eén van de drie pijlers van Pink Ribbon is om mensen aan te zetten tot een gezonde levensstijl, voldoende bewegen is daar een belangrijk onderdeel van. Het is namelijk bewezen dat één op de drie kankers vermeden kan worden met een gezonde levensstijl.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Marc Schijvaerts, Managing Director bij PeopleWare: “Iedereen die deel uitmaakt van de samenleving heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid, PeopleWare dus ook. Door actief te participeren in De Roze Mars en samen te werken met Pink Ribbon, kunnen we als bedrijf een positieve bijdrage leveren. Iedereen kent ook wel iemand die door borstkanker getroffen is. Of het dan als patiënt of familielid of vriend van een patiënt is. Als je kan bijdragen aan preventie, dan moet je die kans grijpen en het gewoon doen.”

De afgelopen 26 jaar heeft PeopleWare al tal van initiatieven gesteund en het heeft hen  doen nadenken over wat hun plaats is als bedrijf in de maatschappij. “De Roze Mars is een prachtig initiatief dat ook laagdrempelig genoeg is zodat iedereen kan deelnemen. We zitten zelf in een sector waar onze medewerkers vaak een hele dag aan hun bureau gekluisterd zitten.“

“Door mee te participeren aan De Roze Mars, kunnen we onze medewerkers wijzen op het belang van een gezonde levensstijl. Nog voor de inproductiestelling hebben we – in premiere – het platform zelf uitgebreid getest, en alle testers waren meteen enthousiast. We merkten dat de medewerkers onderling er een echte competitie van maakten. Mensen die anders na hun uren amper nog bewogen, gingen plots 2 of 3 keer per dag spontaan wandelen.”, aldus Marc Schijvaerts.

Op het 'lijf' geschreven software

Volgens de briefing van Pink Ribbon moet er een statische website zijn waar geïnteresseerden terecht kunnen voor meer info, en een dynamisch gedeelte. Met het dynamische deel kan de deelnemer een wearable verbinden die de stappen nauwkeurig bijhoudt. Er kunnen teams gevormd worden die in onderlinge competitie gaan met elkaar. 

Bettina  Geysen, directeur bij Pink Ribbon, licht nog verder toe: “We hadden al een platform en website voor De Roze Mars voor we naar PeopleWare trokken. Maar dat was een bestaand systeem dat ze moesten ombouwen naar onze waarden en normen. Er moesten dus ook veel compromissen gesloten worden qua ‘look and feel’ en qua functies. We zijn meermaals op de limieten van dat bestaande systeem gebotst. We moesten er altijd starten vanuit een probleem dat opgelost moest worden. Het nieuwe platform is volledig op maat gemaakt. Dat is ook waar PeopleWare sterk in is: maatwerk. 

1 + 1 = 11

Marc Schijvaerts: “We zijn vanaf nul begonnen, en hebben het op dezelfde manier aangepakt als bij andere opdrachten. Tezamen met het team van Pink Ribbon hebben we intensief nagedacht hoe we alles beter en attractiever konden maken, en het tegelijkertijd toch heel laagdrempelig bleef. Door heel veel met elkaar te praten en ideeën uit te wisselen kwamen we tot een schitterend concept. Het doel was om de businesscase van de klant nog sterker te maken en deze te vertalen in goed werkende eigentijdse software. Voor ons is 1+1 niet 2 maar 11.

“We hebben de  mensen bij PeopleWare vast kopzorgen bezorgd door al onze vragen, maar ze waren elke keer meteen enthousiast en gingen op zoek naar oplossingen. Als klant is dat heel fijn zo’n samenwerking. De sterkte van PeopleWare is dan ook dat ze meedenken met hun klant. Voor hen is het gesprek aan het begin even, zo niet belangrijker dan, het bouwen van de applicatie. Het was een vernieuwende aanpak voor ons, maar wel een heel geslaagde.”, legt Bettina Geysen uit.

Vertrouwensband

Bettina Geysen gaat nog verder: “Aan het begin van onze samenwerking hebben we uitvoerig samengezeten met Marc Schijvaerts. Die gesprekken waren een erg intensief proces waarbij Marc veel vragen stelde. Hij laat je nadenken over dingen waar je zelf nog niet had bij stilgestaan. Maar de mensen van PeopleWare denken ook mee na over wat er beter of anders kan, en komen zelf met voorstellen.

Het is daar, tijdens die uitvoerige gesprekken, dat PeopleWare een vertrouwensband met jou als klant opbouwt. Doordat je dat intense contact hebt gehad met Marc, voel je je als klant ook nooit verwaarloosd. Je weet ook dat je hen altijd kan bellen als dat nodig is. Ze proberen ook van zodra er iets klaar is, het meteen te tonen zodat je als klant voortdurend kan bijsturen als je dat wil.”

Cloud gebaseerd platform

De opdracht heeft van in het begin een vrij strakke deadline. De eerste gesprekken tussen PeopleWare en Pink Ribbon worden eind 2019 opgestart, het platform moest helemaal klaar zijn tegen de start van De Roze Mars op 1 mei 2020.

Bettina Geysen: “We hadden de lat hoog gelegd voor hen. Uiteindelijk is er een wereldwijde pandemie tussen gekomen en is De Roze Mars verschoven van zijn originele datum in mei naar oktober, de internationale borstkankermaand. Maar we hadden er alle vertrouwen in dat PeopleWare op tijd zou hebben opgeleverd”

”Voor een platform zoals dit dat vanaf nul gebouwd  moet worden, moet je normaal minstens op 6 maanden rekenen. De originele planning was dus erg krap, maar niet onhaalbaar. En voor een goed doel wilden we graag extra inspanningen leveren.” – Marc Schijvaerts.

De nieuwe software is gebouwd op het Amazon AWS-platform. De software voor De Roze Mars schaalt automatisch in functie van het aantal gebruikers. Bij weinig gebruik, typisch in de maanden voor en na De Roze Mars, is de uitbatingskost van het platform dan ook marginaal. Tijdens de maand oktober piekt het aantal gebruikers. Maar dat vormt geen probleem aangezien de capaciteit evenredig opschaalt zodat de performantie voor de eindgebruiker ten allen tijde optimaal is.

Wederzijds respect

Marc Schijvaerts kijkt met veel tevredenheid terug op de samenwerking met Pink Ribbon: “We zijn trots op wat we voor Pink Ribbon gerealiseerd hebben. Er waren best wel wat technische uitdagingen. Ik zeg vaak dat je software kan bekijken als een ijsberg. Als gebruiker zie je enkel het kleine deeltje dat boven het water uitsteekt. Al de rest zit verborgen voor de modale gebruiker, maar is uiteraard wel cruciaal voor de goede werking en beveiliging van het platform. 

Bettina Geysen wil graag Marc en PeopleWare nog bedanken voor hun hulp. “Marc heeft laten zien dat je iets wat heel technisch is, hoe dan ook kan vertalen naar een normale mensentaal. Dat was een verademing. Ik werk al verschillende jaren met mensen met een technische achtergrond. Tot nu toe ben ik nog nooit iemand tegengekomen die de vertaalslag van iets wat heel technisch is, naar normale mensentaal perfect kan overbrengen zoals Marc dat kan. In het verleden was er vaak een miscommunicatie over technische zaken. Wij begrepen de vaktermen soms niet, of de technici konden onze creatieve ideeën niet vertalen in iets technisch. Voor het eerst hadden we daar geen problemen mee.”

Voor Pink Ribbon is er ook geen enkele twijfel over een eventuele nieuwe samenwerking. “Mochten we teruggaan in de tijd en opnieuw moeten beginnen, kozen we zeker terug voor PeopleWare. Uiteraard zijn er soms discussies geweest tijdens het traject. Die zijn er altijd en overal. Maar PeopleWare is uitermate klantgericht. Ze willen het beste. Niet alleen voor hun bedrijf, ook voor hun klanten. En ze zijn ook uniek in de manier waarop ze de juiste vertaalslag nemen. Of het dan van een creatief idee richting een technische uitwerking gaat, of net omgekeerd.“, aldus Bettina Geysen van Pink Ribbon.