TRAXIOstat, een platform voor de autosector federatie

Beter inzicht in de markt

Tezamen met marketing en branding agency Bright Square ontwikkelde PeopleWare het nieuwe platform voor TRAXIO, de federatie van de autosector en de aanverwante sectoren. Met TRAXIOstat kan men de maandelijkse inschrijvingen van nieuwe en tweedehandsvoertuigen in België opvolgen, binnen een geografische zone naar keuze. Men kan zien welk soort tweedehandsvoertuig, welk model er op dit moment meest wordt verkocht.

Kortom, TRAXIOstat biedt een antwoord op allerhande vragen en maakt het voor eenieder die in de autosector actief is, mogelijk een voorraad aan te leggen en een verkoopprijs te bepalen die overeenkomt met de verwachtingen van de klanten.

Software op maat

Een jaar na start, is het platform klaar en wordt het in productie gesteld. PeopleWare verzorgt nog steeds het onderhoud van het platform. Volgens Bright Square is het dankzij PeopleWare dat het TRAXIOstat platform nu performanter en overzichtelijker is, de grafieken veel duidelijker en bovenal dat de data veel consistenter is.

Kevin Gevers van Bright Square legt uit: “Voor de nieuwe software van TRAXIO was het al snel duidelijk dat we nood hadden aan software op maat. Aangezien het een complex project betrof, waar veel dataverwerking nodig was, heb ik doelbewust voor PeopleWare gekozen, zowel voor hun kennis en ervaring, maar ook vanwege hun persoonlijke en vooral menselijk aanpak. ”

Uitgebreide databank

Het moest mogelijk zijn voor de leden van TRAXIO om de statistieken betreffende de inschrijvingen van voertuigen in België te kunnen raadplegen. Er kan gezocht worden op merk en model, maar evengoed bijvoorbeeld op de maand en gemeente waarin het voertuig is ingeschreven. 

De gegevens zijn afkomstig van de Dienst voor Inschrijvingen van voertuigen, in de volksmond beter gekend als het DIV. Elke dag worden duizenden nieuwe voertuigen ingeschreven in België, zowel nieuwe als tweedehands, en komen er dus een pak nieuwe gegevens bij in de database. Het softwareplatform moet miljoenen gegevens snel kunnen verwerken.

Uniformisering

Dagelijks worden nieuwe gegevens vanuit het DIV aangeleverd bij Traxio. Het platform leest deze gegevens automatisch in en verwerkt ze tot statistieken.

Vermits soms gegevens manueel worden ingegeven bij DIV, is de kans op fouten reëel. Het systeem houdt maximaal rekening met data anomalieën. Niet alle afwijkende data kan automatisch door het platform gecorrigeerd worden. Deze worden dan gebundeld, en op regelmatige basis bekijkt iemand van Traxio deze afwijkingen in de backoffice van het platform. De medewerker koppelt deze aan het juiste merk en model.

Krappe deadlines en budgetten

De samenwerking liep bijzonder vlot. Toch was er één punt waar de drie partijen even over hebben moeten onderhandelen.

Kevin: “TRAXIO wordt gesubsidieerd door de overheid. Hun inkomsten zijn beperkt aangezien ze leven van lidgelden en subsidies. Het budget voor de hele opdracht was dus een heikel punt. TRAXIO had een beperkt budget, en daar kon niet van afgeweken worden.”

Ook de deadlines waren van in het begin vrij krap. En het halen ervan was even een spannend moment voor zowel Bright Square als PeopleWare. 

“De deadline lag toen op het einde van het jaar en het was een behoorlijk spannende Kerst voor ons allemaal. Op het laatste moment moesten er nog wel wat zaken afgewerkt worden. Maar uiteindelijk is alles netjes op tijd opgeleverd aan de klant, en dat is uiteindelijk wat telt.”, zegt Kevin.

Peter, de project manager van PeopleWare die het TRAXIOstat project leidde, pikt meteen in: “Uiteraard zijn er na oplevering wat kleine dingen opgedoken, vaak scenario’s waar niemand aan gedacht heeft. Maar zo’n dingen gebeuren altijd. Of het nu een krappe deadline was of niet. Daarom zorgen we ook altijd voor een goede nazorg. Zo is er binnen PeopleWare wel altijd iemand te bereiken. ”

En net die nazorg is voor Kevin heel belangrijk. “Wat ik vooral belangrijk vind, is dat PeopleWare altijd te bereiken is. Of je hen nu ‘s ochtends, ’s avonds of op een feestdag belt, er is altijd wel iemand bereikbaar. Dat is een service die je niet overal meer vindt.”

Ontzorgen van de klant

Of er in de toekomst nog vaker wordt samengewerkt? Als het aan Kevin van Bright Square ligt alvast wel:

“Ik zou zeker PeopleWare aanbevelen bij bedrijven die op zoek zijn naar software op maat, en specifiek voor grote en complexe projecten . PeopleWare is een bedrijf dat correct handelt en weet waar ze mee bezig zijn. Qua software ontwikkeling zijn ze van alle markten thuis. En ook qua ontzorging van hun klanten zijn ze heel sterk. PeopleWare begeleidt haar klanten van A tot Z.”

“Als je specifiek kijkt naar de software voor TRAXIO, daar hebben ze echt iets moois van gemaakt. Er zijn nu meer dan vijftig miljoen inschrijvingen. PeopleWare heeft een platform gebouwd waarmee bezoekers bijzonder snel relevante data kunnen opvragen en raadplegen. Toen de software klaar was, was dat toch een even een groot wauw-momentje.”