Wassalon digitaal

Keten van wassalons Netezon trekt kaart van digitalisering

Een digitaal transformatie zorgt voor een revolutie in de sector

Een halve eeuw na de introductie van wassalons in ons land loodst Tom Van Horebeek van wassalonketen Netezon de sector naar een digitale toekomst. Via een op maat gemaakte webapp kunnen bezoekers van één van de bijna tachtig wassalons voortaan online betalen, op voorhand bekijken of er was- en droogmachines beschikbaar zijn en zelfs toestellen reserveren. Daarvoor deed Netezon een beroep op de Lierse softwareontwikkelaar PeopleWare.

In de jaren zeventig introduceerde Eddy Van Horebeek de gekende wassalons met betaalautomaten in Vlaanderen met zijn Netezon-wascentra. Het principe is ondertussen welbekend: met behulp van geldstukken kan je wasmachines en droogkasten bedienen. Zoon Tom zet ruim vijftig jaar later de volgende stap in de evolutie van wassalons door een digitaal platform te lanceren. Via een smartphone krijgen bezoekers contactloos toegang tot de toestellen. De klant scant een QR-code in het wassalon en de webapp opent op de smartphone. Eenvoudig én veilig.

Cashloze toekomst

Met de lancering van deze QReddi webapp maakt Tom zijn wassalons klaar voor de toekomst. En die is cashloos. “Wassalons zijn behoorlijk inbraakgevoelig en dat is er de afgelopen jaren niet op verbeterd”, weet hij. “Tegelijkertijd zijn mensen tijdens corona veel meer contactloos beginnen te betalen. Daarom hebben we het online betaalsysteem geïntegreerd in de huidige betaalautomaten, zodat een hybride-oplossing ontstaat waarbij zowel cash als online betaald kan worden.” Op termijn zullen bijna alle 77 wassalons van de familie overschakelen naar het digitale systeem. Tom wint daarmee heel wat tijd aangezien het ophalen en laten verwerken van het geld uit de verschillende wascentra nu wekelijks maar liefst tweeënhalve werkdag in beslag neemt.

Unieke oplossing

Voor de uitbouw van dit online platform klopte Tom Van Horebeek aan bij PeopleWare. De softwareontwikkelaar uit Lier is gespecialiseerd in het ontwikkelen van unieke software-oplossingen en bleek een ideale partner om dit nieuwe concept te realiseren.
“Bij het uitwerken van dit platform hebben we onze creativiteit volledig laten spelen en zijn we heel breed beginnen meedenken”, vertelt Marc Schijvaerts, managing director bij PeopleWare.“We hebben het basisidee verder vormgegeven en dieper uitgewerkt door gebruik te maken van onze jarenlange ervaring met vergelijkbare toepassingen.” Het resultaat is een oplossing die veel meer omvat dan de oorspronkelijke vraag én een tevreden klant. “Er werd goed naar onze wensen geluisterd en we hebben heel vaak samen overlegd. Dit is een professionele aanpak die ik bijzonder apprecieer”, vindt Tom.

Van op afstand

De webapp biedt zowel voor de uitbater als klanten heel wat functionaliteiten. Tom kan als uitbater de drukte in de wassalons monitoren en technische problemen vanop afstand detecteren. Dankzij de software heeft Tom nu een beter inzicht in de piekbezetting van elk wassalon. Dat gecombineerd met de vrijblijvend verzamelde klantgegevens, maakt het mogelijk om een betere spreiding te bekomen, en dus ook een aangenamere klantervaring door het
aanbieden van promotionele acties op minder drukke momenten. Zo kunnen bijvoorbeeld gepensioneerden aangespoord worden om op weekdagen te komen wassen met behulp van speciale kortingscodes, om zo extra drukte in het weekend te vermijden.

Gebruiksvriendelijk en eigentijds

Klanten kunnen op hun beurt de webapp gebruiken om na te gaan of er toestellen beschikbaar zijn. Indien alle toestellen bezet zijn, kan de applicatie nabijgelegen wascentra voorstellen als alternatief. Op die manier staan klanten nooit meer met een volle wasmand in een volzet wassalon. Er kunnen via de applicatie zelfs bepaalde toestellen gereserveerd worden, een primeur binnen de sector. Dat kan vooral van nut zijn voor grotere droogkasten die specifiek gebruikt worden voor bijvoorbeeld donsdekens.
In de wassalons betalen klanten door een QR-code te scannen die automatisch de webapp opent. “We hebben deze toepassing zo toegankelijk mogelijk gemaakt, zodat ook mensen die niet vertrouwd zijn met apps toch de toestellen kunnen gebruiken”, verzekert Marc Schijvaerts. Het resultaat is een veel gebruiksvriendelijkere en eigentijdse ervaring.

Bekroond door Datanews

Het QReddi wassalon project werd door de jury van Data News uitgekozen als ICT/Digital Project of the Year.

Lees het artikel hier

En verschenen in de pers: